Wednesday 6 July 2011

فرهنگ سیتیزان به احتمال زیاد این بار مجسمه فردوسی بزرگ را از تهران بردارند


اخبار تائید نشده صحبت از بر داشتن مجسمها فردسی بزرگ است

 مهندسان طراح مقدمات نصب مجسمه جدید را فراهم می‌آورند. پس از نصب مجسمه جدید در میدان فردوسی تهران، مجسمه قبلی در میدان جدید‌الاحداث فردوسی مشهد كه بر سر راه آرامگاه فردوسی واقع شده است نصب خواهد شد.
روزنامه اطلاعات با اعلام این خبر می‌افزاید: «برای پایه مجسمه جدید یک سنگ ۵۹ تنی از كوه الوند همدان جدا كرده‌اند كه اكنون در محوطه میدان فردوسی است مجسمه جدید كه پیكره فردوسی و كودكی زال را نشان می‌دهد بر روی این تكه سنگ تراش نخورده نصب می‌شود» یک مقام انجمن حفظ آثار ملی هم روز گذشته در این باره گفت: «به طوری كه در شاهنامه آمده است زال بر روی كوه قاف با بال و پر سیمرغ بزرگ شد و چون در كنار پای مجسمه فردوسی مجسمه كودكی زال قرار دارد روی این اصل سعی شد كه پایه مجسمه به صورت یک تخته سنگ طبیعی باشد تا به خوبی داستان زندگی زال را برای بیننده مجسم كند.»

مجسمه‌ای که سال‌ها در میدان فردوسی تهران چشم شهروندان این شهر با آن آشنا بود، توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد و کار نصب آن در میدان فردوسی تهران را فرزندش فریدون صدیقی انجام داد. مجسمه در ۱۷ خرداد ۱۳۳۸ طی مراسمی در میدان فردوسی نصب شد. این مجسمه در دوران پس از ساخت دچار آسیب‌های متعدد شده از جمله شکسته شدن انگشت مجسمه در نتیجه آویزان کردن پوستر و سپس چسباندن آن با چسب بدون رعایت نکات علمی مرمت، ترک برداشتن مجسمه در نتیجه گرما و سرما، پوشاندن آن با لایه کنیتکس و رنگ کردن آن، از اتفاقات و بلایایی ست که مجسمه فردوسی در بیش از چهل سال حضورش در این میدان به خود دیده!

این درحالی است که روز یکشنبه، مجسمه آریو برزن، به دستور دادستان شهر یاسوج از میدان این شهر برداشته شد. جلسه شورای شهر و سازمان تامین با دادستانی این شهر برای ماندن این تندیس نتیجه‌ای تا کنون نداشته است. دادستان یاسوج معتقد است این مجسمه باید به موزه منتقل شود و یا در مکان دیگری مانند پارک‌ها نصب شود. همزمان با حذف مجسمه آریوبرزن، مجسمه اسکندر مقدونی در یکی از شهرهای مقدونیه با نصب می‌شود. آریو برزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است که در سال ۳۳۱ پیش از میلاد مسیح در یکی از نقاط کهگیلویه و بویراحمد در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت.

No comments:

Post a Comment